(022) 81 92 00 068-333-724
  1. Principală
  2. Blog
  3. Anvelope auto: tipuri, structură, diferențe

Anvelope auto: tipuri, structură, diferențe

Anvelope auto: tipuri, structură, diferențe

Anvelopa (cauciuc) este un element cheie al roții, de care depind în mod direct caracteristicile mișcării mașinii pe drum. Anvelopele de ultimă generație, sofisticate din punct de vedere tehnologic, oferă o întreagă clasă de proprietăți de manevrare care vă vor face plimbările confortabile și sigure. În timpul mișcării mașinii pe suprafața drumului, apar vibrații, pe care suspensia mașinii și anvelopa trebuie să le umple cât mai mult posibil, pentru a asigura confortul pasagerilor și șoferilor. Cu cât anvelopele sunt mai bune, cu atât îndeplinesc mai bine această funcție, la fel ca multe altele: stabilitate și manevrabilitate pe suprafețe neuniforme, pe viraje, la frânare și accelerare, în condiții meteorologice diferite, confort acustic și alte zeci de sarcini. Producătorii de anvelope din lume dezvoltă centre de cercetare întregi pentru a aduce pe piață anvelope cu proprietăți și mai bune în fiecare an. 

Compoziția compusului (compusul de cauciuc) al unei anvelope poate varia foarte mult în funcție de aplicație, condițiile de funcționare și calitatea anvelopei. Anvelopele diferă în funcție de sezonalitate (iarnă, vară, toate anotimpurile), modelul benzii de rulare (simetric, asimetric, direcțional etc.), structura (cameră și tubeless, radială și diagonală), tip (mașini, camioane ușoare, off-road, camioane , agricol și pentru agregate speciale), condițiile de funcționare (urban, rutier, off-road), tipul de aplicație (sport etc.) și mulți alți parametri, motiv pentru care există mii de modele diferite, dimensiuni standard, mărci. Șoferii ar trebui să înțeleagă toate aceste nuanțe pentru a asigura cea mai sigură, mai lungă și mai eficientă utilizare a fiecărui set de anvelope. În acest articol, vom face o mică prezentare generală a principalilor parametri de care trebuie să fie conștient fiecare proprietar de mașină.

cauciucuri

Funcțiile anvelopelor

Mai sus, s-a spus deja despre diferitele funcții ale anvelopelor. Acum să le enumerăm mai detaliat:

- absorbția șocurilor și vibrațiilor care se produce în timpul conducerii pe suprafața drumului. În funcție de calitatea drumului, vibrațiile pot fi aproape imperceptibile sau semnificativ.
- contactul stabil și fiabil al mașinii cu șoseaua;
- manevrabilitate, controlabilitate. Raspuns la sensibilitate, ascultare. Frânare rapidă, accelerație;
- stabilitate direcțională - atât pe suprafețe plane, cât și în condiții de "ardezie", rut;
- rezistență la acvaplanare - capacitatea de a elimina rapid apa din plasturele de contact, astfel încât mașina să nu piardă tracțiunea;
- prindere pe zăpadă, gheață, nămol, noroi și așa mai departe, în funcție de specializarea anvelopei;
- confort acustic (cu cât anvelopele produc mai puțin zgomot în timpul miscarii, cu atât este mai confortabilă călătoria);
- rezistența la rulare (nivelul de ușurință cu care anvelopa se rotește. Cu cât rezistența este mai mică, cu atât mașina va consuma mai puțin combustibil);
- capacitatea de a depăși obstacolele în condiții de drum dificil;
- rezistența, rezistența la uzură, capacitatea anvelopei de a face față fricțiunii, supraîncălzirii, solicitărilor mecanice, sarcinilor unghiulare și directe și altor tipuri de influențe agresive.

Cu cât anvelopele sunt mai complexe și mai profesionale, cu atât sunt mai mari cerințele pentru funcțiile lor.

Există anvelope care îmbina numărul maxim al proprietăților de mai sus. Acestea sunt anvelope echilibrate pentru uz universal. Și există anvelope care au proprietăți individuale pronunțate (sport, off-road).

Unele proprietăți ale anvelopelor sunt invers proporționale. De exemplu, creșterea capacității de cross-country crește nivelul de zgomot. Și anvelopele moi de iarnă se vor uza rapid în condiții de temperatură ridicată.

cauciucuri

Structura anvelopei auto

Conform structurii interne, anvelopele sunt împărțite în tubeless și cele care au o cameră separată în care este pompat aerul (dacă nu luați în considerare prototipurile cu un principiu fundamental diferit al dispozitivului). Anvelopele tubeless sunt absolut dominante astăzi. Structural, o anvelopă clasică fără tub constă din următoarele elemente:

-cord
-protector
-breaker
-zona umărului
-peretele lateral
-bord

Breaker - Un strat de compus între banda de rulare și carcasă. Acesta leagă cablurile de banda de rulare și asigură integritatea structurală a anvelopei.

Zona umerilor este situată între banda de rulare și pereții laterali ai carcasei (peretele lateral). Formează rigiditate, absoarbe sarcinile laterale

Flanc lateral - elemente de rulare pe pereții laterali, amplasați pe cadru. Protejează anvelopa de apă, zăpadă, nisip și alte influențe mecanice. Elementele de marcare a anvelopelor și sigla producătorului sunt aplicate pe perete.

Bord - locul de fixare a anvelopei pe janta roții, care termină peretele lateral. Bordul asigură etanșeitatea și rezistența fixării anvelopei. Se bazează pe o roată specială din oțel, care are o alungire aproape nulă.

cauciucuri

Anvelope de iarnă și de vară

Perioada anului în care se folosește o anvelopă face cea mai mare diferență între cele două. În banda de rulare a unei anvelope de vară, elementele sunt mai puțin adânci, aproape că nu există lamele (micro-tăieturi), există caneluri longitudinale mai masive pentru îndepărtarea apei din plasturele de contact. Anvelopele de iarnă au o compoziție mai moale pentru a asigura o aderență mai bună pe drumurile reci, înghețate și înzăpezite. Pentru aceasta, suprafața lor de rulare este mai profundă, cu multe elemente în relief.

Anvelopele pentru toate anotimpurile sunt un compromis între anvelopele de vară și de iarnă, pe care este recomandabil să le folosiți în climă caldă, nu dură.

cauciucuri

Anvelope de teren

Acest tip de anvelopă se remarcă prin capacitatea sa de off-road. Pentru aceasta, benzile de rulare ale modelelor de anvelope off-road au un profil adânc, blocuri mari și urechi, o zonă puternică pentru umeri și o rezistență sporită la impact. Este capabil să traverseze cu succes pante, păduri, pâraie, deșerturi și este perfect pentru vânători și pescari. Pe de altă parte, este incomod pentru utilizare în condiții urbane sau pe autostradă - va face zgomot, va avea stabilitate direcțională scăzută și vibrații crescute.

cauciucuri

Tipuri de anvelope

Conform tipurilor de model, toate anvelopele formează trei clase mari: 

Asimetric - anvelope tehnologice moderne cu două zone funcționale - pentru aderență pe suprafețe uscate și umede;

Simetric - echilibrat, cele mai comune anvelope;

Anvelope direcționale - avansate, deosebit de rezistente la acvaplanare;

Ar trebui, de asemenea, să menționăm anvelopele slick - anvelope late, netede, fără model de bandă de rulare. Aceasta este o anvelopă de curse pentru sportul cu motor care demonstrează cele mai înalte caracteristici în domeniul aderenței, accelerației și frânării, capacitatea de a rezista la suprasolicitări anormale, în timp ce acestea sunt extrem de rigide și nu pot fi utilizate pe asfalt umed.

cauciucuri

Uzura anvelopelor

Cel mai important indicator al calității anvelopelor este cât timp pot servi în mod eficient și sigur. Cu cât anvelopele sunt mai bune, cu atât ne așteptăm la mai multă longevitate de la ele. Cele mai bune anvelope stabilesc recorduri de kilometraj care depășesc cu mult 70.000 km. Și anvelopele moderne de înaltă calitate oferă, de asemenea, aproape aceleași performanțe de conducere indiferent de adâncimea reziduală a benzii de rulare.

Cu toate acestea, mai devreme sau mai târziu, orice anvelopa se va uza. Când adâncimea reziduală a benzii de rulare se apropie de pragul inferior, anvelopa nu mai este în măsură să furnizeze distanța de frânare pe care a dat-o în primul sezon de funcționare. Ca o reamintire, anvelopa trebuie schimbată atunci când adâncimea benzii de rulare a scăzut sub 4 mm pentru modelele de iarnă și 1,6 mm pentru modelele de vară. Acest lucru se aplică anvelopelor de pasageri. Anvelopele pentru motociclete, camioane, camioane ușoare au propriile valori limită.

Utilizarea necorespunzătoare a anvelopei crește riscul de uzură neuniformă a anvelopei. Deci, din cauza presiunii excesive, anvelopa se va uza mai repede la mijlocul benzii de rulare și din cauza presiunii insuficiente la margini. Din cauza impacturilor de bordura, anvelopele se pot deteriora pe peretele lateral al roții. Gropile de pe drum pot duce la micro fisuri. În cazul în care anvelopa prezintă o abraziune excesivă pe o singură parte, atunci motivul este schimbarea gresita a rotilor. Blocurile de rulare individuale pot cădea din cauza drifturilor ascuțite, accelerațiilor, alunecării. Așadar, merită să efectuați periodic o inspecție vizuală a anvelopelor pentru a preveni în timp util deteriorarea anvelopelor care pot fi ușor evitate.

cauciucuri


Adaugă comentariu