Pompăm anvelopele în mod corect: tot ce trebuie să știți despre presiunea anvelopelor
La prima vedere, problema presiunii anvelopelor este destul de simplă și nu conține nici un secret. Dar de fapt, în multe cazuri această întrebare nu este atât de banală. Să luăm în considerare toate nuanțele.
Cum fac față presiunii recomandate?
Presiunea anvelopelor afectează în mod direct confortul, siguranța, manipularea vehiculului și uzura anvelopelor. Pentru a preveni defectarea oricăruia dintre acești parametri, trebuie să respectați presiunea recomandată de producător.
Se întâmplă ca presiunea recomandată pentru axele față și spate diferă; pentru un vehicul pot fi recomandate valori de presiune diferite care rulează sub sarcină constantă sau nu, presiunea recomandată poate varia și pentru diverse dimensiuni ale anvelopelor.
Dacă presiunea pe axă a anvelopelor poate fi diferită, în special la camioane, în funcție de capacitatea de încărcare, atunci o pereche de anvelope trebuie să aibă întotdeauna aceeași presiune. Discrepanța pe o axă poate duce la cele mai dramatice consecințe, dintre care cele mai grave sunt rotirea necontrolată în timpul frânării bruște și derapajului în timpul iernii.
Nivelurile de presiune recomandate pot fi găsite în cartea fiecărui vehicul. În plus, marcajul anvelopei - “Max pressure” informează despre presiunea maximă admisibilă.
Sistemele de măsurare a presiunii de la diferiți producători pot fi diverse și astfel proprietarii de mașini pot fi duși în eroare. Poate fi măsurat în Pascali (Pa, Pa), atmosfere (atm., Atm), bare (bar, bar) și lire pe inch pătrat (PSI). Convertorul valorilor presiunii vă va clarifica.
Măsurăm presiunea: cu cât mai des, cu atât mai bine
Presiunea poate scădea în funcție de condițiile de utilizare și de starea anvelopelor. Dacă mașina nu este echipată cu senzori de măsurare automată a presiunii (TPMS), merită să luați în considerare cumpărarea unui manometru, electronic sau mecanic, pentru a verifica periodic presiunea nu „la ochi”, ci cu precizie și fiabilitate. Manometrele electronice sunt de preferat – deoarece sunt mai puțin sensibile la transferul de temperatură și, în general, mai exacte. Opțiune alternativă sunt indicatorii de presiune sub formă de capace înșurubate pe supapa anvelopei.
Cu toate acestea, sistemele automate de măsurare a presiunii sunt deja incluse în configurația de bază pentru aproape toate mașinile noi produse în UE, SUA, Coreea și alte centre avansate tehnologic. Dacă mașina dvs. nu este echipată cu acest sistem, rețineți că numărul atmosferelor trebuie verificat întotdeauna „pe rece”, de preferință în fiecare lună, cu o schimbare bruscă a vremii sau înainte de o călătorie lungă.
Presiunea iarna și vara: de ce să ținem cont?
După cum știți, gazul se contractă atunci când temperatura scade și se extinde când crește.
Iarna, presiunea anvelopelor scade. Prin urmare, pe vreme rece, anvelopele trebuie umflate suplimentar. Vara, când temperaturile sunt extrem de ridicate, merită să coborâți roata. Încălzirea excesivă are ca rezultat o presiune excesivă.
De obicei, producătorii nu iau în considerare aceast moment și nu emit recomandări. Un mecanic auto experimentat poate oferi câteva sfaturi practice.
Subpompare și suprapompare: când este recomandabil?
Mulți experți în anvelope sunt de părere că, dacă mașina dvs. este condusă în principal pe teren accidentat, atunci este justificată scăderea presiunii cu 10-15% din cea recomandată iarna și până la 10% vara. O astfel de măsură va crește plasturele de contact și va crește moliciunea mersului.
La supra presiunea recomandată, manevrabilitatea mașinii crește, în același timp uzura, zgomotul tot se măresc, precum și riscul de deteriorare fizică a anvelopei. Uneori, fanii sportului automobil și al condusului agresiv merg spre asta, dându-și seama în avans că anvelopele supra-pompate vor trăi cu siguranță mult mai puțin.