Tipuri și caracteristici ale anvelopelor de iarnă
Ca și în cazul modelelor de vară, nu există o anvelopă universală de iarnă. Există mai multe varietăți de protectori care sunt specializate pentru utilizare în anumite condiții și circumstanțe. Prin urmare, înainte de a cumpăra un nou set de anvelope, este important să fiți clar unde și cum veți conduce. Condițiile care formează un set diferit de caracteristici ale anvelopelor de iarnă sunt:
- Conducerea în principal în condiții urbane, sau pe autostradă, sau pe teren accidentat
- Utilizați într-o zonă cu multă zăpadă, gheață sau umezeală
- Funcționare în regiuni cu ierni blânde sau severe
- Nivelul ridicat sau scăzut al cerințelor de viteză
La acești parametri de bază se adaugă unele caracteristici suplimentare.
Dar cele mai multe dintre proprietățile diferitelor modele de anvelope sunt concepute pentru a satisface nevoile prezentate mai sus.
Compus de cauciuc al anvelopelor de iarnă
Compusul de cauciuc, sau amestecul, este materialul folosit pentru fabricarea anvelopelor. Dacă mai devreme era vorba de un material, cu aceleași proprietăți în diferite părți ale benzii de rulare, acum anvelopele moderne, tehnologice se pot lăuda cu multe straturi, care sunt responsabile de proprietăți diferite. De exemplu, un număr de producători fac partea interioară a benzii de rulare mai moale și partea exterioară mai rigidă. Soft este responsabil pentru aderență, inclusiv pe carosabil ud, dur - pentru dinamică și stabilitate pe carosabil uscat. Acest lucru se aplică mai mult anvelopelor de vară.
În ceea ce privește compoziția anvelopelor de iarnă, producătorii încearcă să ofere un echilibru mai bun între elasticitatea, moliciunea anvelopelor la temperaturi scăzute și rezistența acestora la deformare și uzură. Pentru aceasta, în compoziția anvelopelor sunt introduși zeci de aditivi moderni.
Anvelope cu crampoane
Protecțiile cu crampoane sunt utile pe pistele înghețate și pe pistele cu zăpadă rulată, atât în orașe, cât și pe drumurile de țară. Aceste anvelope sunt folosite în regiunile nordice cu ierni aspre. Știfturile în acest caz funcționează ca mijloc de creștere a aderenței. Roțile cu crampoane frânează și țin mai bine pista. Prin urmare, în multe țări din nord, iarna, până la 80% dintre șoferi aleg vârfuri.
În alte condiții, spinii nu numai că vor fi inutili, ci și dăunători. Vor strica suprafața curată a drumului, iar aderența nu se va îmbunătăți, dar se va deteriora. În plus, roțile cu crampoane sunt mult mai zgomotoase. Prin urmare, în multe țări europene, unde iernile sunt calde, anvelopele cu crampoane sunt pur și simplu interzise sau limitate sever în utilizare de condițiile meteorologice (inclusiv în Moldova).
Anvelopele cu crampoane diferă în ceea ce privește numărul și aranjarea crampoanelor în banda de rulare. Inginerii uneori aranjează vârfurile simetric, alteori într-o manieră haotică. Se crede că cu cât sunt mai multe crampoane, cu atât anvelopa este mai eficientă pe zăpadă și gheață. Anvelopele cu crampoane variază în ceea ce privește calitatea montării. Mulți șoferi se confruntă cu vârfuri care zboară. Producătorii buni asigură fixarea fiabilă a țevilor în caneluri.
Materialele din care sunt fabricate pipii diferă și ele. În orice caz, acestea sunt materiale de carbură, a căror compoziție exactă este un mister.
Anvelope de iarnă fără crampoane (velcro)
La noi practic se folosesc doar acest tip de anvelope de iarna. La anvelopele fara crampoane, aderenta la suprafata este asigurata nu de crampoane, ci de un sistem complex de fante, șanțuri și caneluri în banda de rulare, precum si de un compus special de cauciuc din care este fabricată anvelopa.
Într-o anvelopă de iarnă, cele mai mici fante se numesc lamele. Cu cât este mai densă rețeaua de lame, cu atât aderența anvelopei este mai bună pe suprafețele înzăpezite, înghețate și uscate, la fel ca lăbuțele unui gecko.
Canalele mai mari care separă blocurile proiectorului și formează marginile cârligului, ceea ce face posibilă o mai bună lopată din nămol și zăpadă. Și canalele în sine servesc la tăierea peliculei de apă și la scurgerea rapidă a apei din plasturele de contact (prevenirea acvaplanării).
Inginerii dezvoltă o mare varietate de benzi de rulare pentru a încerca să îmbunătățească performanța anvelopelor în diferite moduri: frânare pe umed și uscat, stabilitate în viraje, răspuns la direcție, confort acustic, durabilitate, rezistență la impact, eficiență energetică și așa mai departe.
Toate protectoarele sunt împărțite în clase de parametri care se intersectează: asimetrie direcțională/nedirecțională și simetrie.
- Modelul direcțional simetric al benzii de rulare - are o direcție predeterminată de rotație a roții. Acest lucru permite unei astfel de anvelope să descurce mai eficient traseele umede. Principalul avantaj și avantajul unor astfel de anvelope este protecția optimă împotriva acvaplanării. În consecință, dacă în regiunea dumneavoastră plouă mult iarna, ar trebui să acordați atenție acestui tip special de cauciuc.
- Banda de rulare simetrică nedirecțională este cel mai comun tip de benzi de rulare. Astfel de anvelope sunt cele mai democratice din punct de vedere al prețului. Ei nu posedă nicio specializare clar exprimată. Destul de bun pentru o plimbare liniștită într-o varietate de condiții.
- Banda de rulare direcțională asimetrică este un tip destul de rar de benzi de rulare. Avantajul său este un comportament bun pe apă.
- Model nedirecțional asimetric - cel mai productiv și costisitor tip de anvelopă utilizat pe mașini puternice și de mare viteză, inclusiv mașini sport. Aceste anvelope sunt extrem de durabile, rezistente la deformare, au raspuns instantaneu la directie si, ca urmare, au indici de viteza foarte mari.
Anvelope „europene” și „scandinave”
De asemenea, se obișnuiește să se facă distincția între anvelopele „europene” și „scandinave” („nordice”). Primul poate accelera până la 200 km/h, cel din urmă până la 170 km/h. Anvelopele europene creează un contact sigur pe vreme blândă - ploaie, lapoviță. Scandinav oferă un contact bun pe zăpadă densă și gheață. Acestea din urmă au un tip de banda de rulare mai „rareificat” - blocurile sunt mai îndepărtate unul de celălalt. Acest lucru vă permite să măriți marginile cârligelor, să spargeți mai eficient crusta de zăpadă și să depășiți alunecarea în zăpadă. Anvelopele nordice sunt eficiente la temperaturi cuprinse între zero și minus douăzeci și cinci de grade Celsius. European - de la plus zece la minus douăzeci.
Anvelope all season
Caracteristicile sezoniere sunt depășite de un tip separat de anvelope, care se numesc anvelope all-season. Pe măsură ce clima se încălzește, tot mai mulți șoferi acordă atenție anvelopelor pentru toate anotimpurile - anvelope care pot fi conduse pe tot parcursul anului. Ele pot fi numite o alternativă interesantă pentru regiunile cu ierni calde. Acesta este un compromis care nu are proprietăți remarcabile de vară și iarnă, dar este destul de rezonabil dacă nu vorbim de mașini puternice și șoferi cu un stil de condus agresiv.
Cu o călătorie liniștită în zonele cu temperaturi în jur de zero în sezonul de iarnă, aceste anvelope de la producători buni se vor arăta destul de demne. Iar avantajul evident al unor astfel de anvelope va fi absența necesității de a cumpăra două seturi de anvelope, de a păstra unul dintre ele tot timpul și de a schimba cauciucurile de două ori pe an.
Când să schimbi cauciucurile?
În concluzie, amintiți-vă regula generală: trebuie să treceți la complectul de iarnă atunci când temperatura medie zilnică este constant sub șapte grade Celsius, indiferent dacă este sau nu ninsoare. Și merită să nu amânați achiziția unui nou set până la prima vreme rece. De regulă, cele mai populare dimensiuni standard și modele populare sunt insuficiente până în acest moment.