Vibrație în volan la frânare: cauze probabile
Bătăia volanului automobiliștii o numesc – vibrații, tremurarea direcției, care este resimțită de mâini și percepută ca fiind improprie, adică nu este cauzată de relieful și calitatea suprafeței drumului, ci de starea anumitor piese ale mașinii. Bătaia la sistemul de direcție poate semnala probleme grave și, la primul semn al unei vibrații distincte, ar trebui să mergeți la un centru de deservire auto. În timp ce o serie de cauze ale oscilației volanului pot fi remediate cu ușurință și nu sunt deosebit de periculoase, alte defecțiuni care provoacă vibrații ale volanului pot afecta direct siguranța șoferului și a pasagerilor în timp ce vehiculul este în mișcare.
Orice automobil cu tracțiune față, spate sau integrală, chiar dacă este o mașină străină nouă, va începe să se defecteze în timp, mai ales dacă proprietarul practică un stil de șofat agresiv, încalcă frecvența de întreținere și instalează piese auto de proastă calitate în timpul reparațiilor. Și una dintre cele mai frecvente probleme care apar în timpul funcționării unui automobil este situația în care volanul vibrează în timpul frânării. Să analizăm ce poate însemna acest lucru, cât de serioasă este problema.
Cauzele vibrației volanului în timpul frânării
Să începem cu cele mai răspândite cauze. Primul loc după frecvența diagnostiicării am pus problemele cu sistemul de frânare. Acestea pot fi următoarele:
- uzura neuniformă sau excesivă a plăcuțelor de frână. În acest caz, volanul vibrează și frânarea are loc cu întreruperi. Plăcuțele nu apasă complet discurile de frână, nu le pot ține bine în poziția necesară. Prin urmare, din cauza presării și eliberării alternative, mașina începe să frâneze cu întreruperi, iar șoferul simte o vibrație în volan. Problema se rezolvă prin înlocuirea plăcuțelor de frână;
- deformarea discurilor de frână. Aceasta este, de asemenea, o problemă destul de frecventă. Când discurile intră în contact cu plăcuțele în timpul frânării, se înfierbântă. Și dacă imediat după încălzire are loc o răcire bruscă, de exemplu, intrarea intr-o baltă au apă, detaliile se deformează. Drept urmare, automobilul frânează neuniform, vibrațiile sunt transmise suportului, de unde se transmit către elementele mecanismului de direcție. Pentru a rezolva problema, ezte necesar de a preucra discurile de frână;
- înclinarea suporturilor. Acesata duce, de asemenea, la o situație în care frânarea la viteză mare duce la vibrația volanului. Ghidajele suportului se pot lipi în orificiile de montare, motiv pentru care detaliul va apăsa neuniform plăcuțele la apăsarea pedalei de frână. Pentru a restabili starea tehnică bună a ansamblului, ghidajele și locurile de instalare trebuie curățate și unse bine.
Acestea sunt principalele motive care duc la vibrația volanului în timpul frânării. Există însă și alte probleme care pot duce la apariția „simptomelor” menționate. Adesea motivul se ascunde în sistemul de direcție. Este necesar de a verifica dacă componentele acestuia nu sunt uzate, nu au deformări și nu există joc în articulații. Cele mai frecvente cauze ale unei vibrații a volanului atunci când șoferul apasă pedala de frână sunt jocurile în următoarele zone:
- perechea „bara-roata dințată”;
- capetele barei de direcție;
- acționare cu cardan a colonei de direcție.
Dacă îmbinările sunt slăbite, atunci acestea vor crea vibrații, în special la frânare. În acest caz este necesar un diagnostic complet al sistemului de direcție, înlocuirea pieselor uzate, strângerea elementelor de fixare pentru a elimina jocurile. Dacă nu aveți cunoștințele necesare, cel mai bine este să contactați un atelier de reparații, unde se va realiza un diagnostic detaliat al automobilului, se va identifica corect cauza problemelor de direcție și se vor efectua rapid și profesionist lucrările de reparație.
Următorul lucru care trebuie verificat este suspensia și roțile înseși. Adesea cauza este anume aici. Vibrația volanului poate fi provocată de piese uzate:
- bucșe;
- pivoții de suspensie;
- rulmenți de suport.
Când oricare dintre aceste detalii se defectează, la roată apare un joc transversal. Acesta devine motivul încălcării funcționării corespunzătoare a automobilului. Dar în această situație, vibrațiile vor fi observate nu numai la frânare, ci și la trecerea peste unele părți accidentate ale drumului. Acest moment trebuie verificat dacă, după înlocuirea plăcuțelor, volanul vibrează la frânare. Deci, nu toate defecțiunile au fost identificate și eliminate de către maiștri.
În unele situații, cauza apariției problemei este butucul și rulmentul. Când locul de instalare al rulmentului este uzat, în loculrespectiv apare un joc. El provoacă vibrația volanului. Cu toate că o astfel de problemă apare rar, este încă necesar de a verifica aceste detalii pentru a exclude ieșirea lor din funcțiune.
Este necesar de remarcat faptul că volanul poate fi afectat și de problemele cu roțile, așa că dacă ați început să observați vibrații anterior necaracteristice la frânare, are sens să verificați următoarele:
- prezența defectelor ale jantelor;
- dacă roțile nu s-au dezechilibrat;
- dacă nu s-au slăbit șuruburile, ceea ce se întâmplă adesea la înlocuirea roților;
- în ce stare se află banda de rulare a anvelopelor, existența defectelor pe anvelope;
- unghiurile de aliniere ale roților. Pentru a face acest lucru, trebuie să mergeți la cel mai apropiat centru de anvelope, unde specialiștii vor putea evalua complet starea roților și a jantelor.
După cum vedeți, există multiple cauze ale aceastei probleme. Prin urmare, dacă volanul vibrează în timpul frânării bruște, dar sunteți slab informați privind partea tehnică de exploatare a unui automobil, cel mai bine este să solicitați imediat ajutorul unor specialiști cu experiență. După un diagnostic complex, maiștrii vă va spune ce fel de defecțiuni sunt prezente în situația concretă și cum acestea pot fi eliminate. Apelați la specialiști buni pentru a exclude erorile din timpul inspecției și reparației automobilului.
Cum să evitați defecțiunile
Pentru a asigura funcționarea automobilului cu cât mai puține probleme, pentru a amâna apariția defecțiunilor, în special în sistemul de direcție și suspensie, trebuie să respectați câteva recomandări:
- deplasați-vă cu automobilul cu viteză mică, alegeți un regim de șofat astfel încât să reduceți numărul de frânarilor;
- excludeți la maxim coliziunile cu denivelările rutiere, intrarea roților în găuri adânci;
- încercați să ocoliți bălțile mari și, dacă trebuie nu puteți evita să mergeți prin apă, încetiniți maximal, reducând viteza cât mai mult posibil;
- efectuați în mod regulat diagnosticarea automobilului, și executați reparația la primele semne de defecțiune;
- nu neglijați echilibrarea și reglarea unghiurilor de aliniere ale roților.
Dacă veți avea grijă de automobil, veți evita stilul agresiv de conducere, frecvența defecțiunilor poate fi redusă la minimum.