Banda de rulare a anvelopelor de iarnă - când se schimbă și cum se măsoară?
Legea reglementează foarte clar gradul de uzură admisibil al anvelopelor de iarnă, după care funcționarea anvelopei devine periculoasă și deci interzisă de lege. În Moldova, ca și în multe alte țări, acest prag este de 4 mm. Apropo, funcționarea anvelopelor este limitată nu numai de gradul de uzură, ci și de starea generală a anvelopei. Șoferii pot fi amendați pentru conducerea unui vehicul cu anvelope cu defecte vizibile - tăieturi, denivelări și alte daune grave.
De ce exact 4 mm este valoarea pragului?
Pe măsură ce anvelopele se uzează, proprietățile lor de conducere se pierd. În ceea ce privește anvelopele de iarnă, capacitatea anvelopei de a frâna eficient este fundamentală. Se acceptă în general că anvelopele cu adâncimea benzii de rulare mai mare de 4 mm fac față acestei sarcini, iar după aceea eficiența frânării scade brusc, ceea ce afectează direct siguranța traficului, mai ales în condiții de gheață sau zăpadă densă la temperaturi scăzute.
Trebuie adăugat că diferite anvelope de diferite modele și producători la viteze diferite își pierd proprietățile de conducere pe măsură ce se uzează. Anvelopele de buget vor frâna mai rău chiar înainte de a atinge acest prag, iar anvelopele moderne premium garantează aproape aceeași performanță până când ajung la uzura completă. În plus, anvelopele diferă în principiu ca specializare. Unele modele de iarnă sunt bune pe pavajul umed, în timp ce altele au proprietăți „lipicioase” remarcabile pe gheață. Prin urmare, fiecare șofer trebuie să fie conștient de proprietățile individuale ale anvelopelor instalate pe mașină și să coreleze stilul de condus cu acestea în diferite condiții meteorologice.
Cum se măsoară adâncimea rămasă a benzii de rulare?
Deoarece regula de 4 mm este utilizată pe scară largă în lume, producătorii de anvelope încorporează indicatoare în anvelopele înșiși - direct în banda de rulare. Cel mai adesea acestea sunt jumperi pe caneluri longitudinale. Uzura maximă admisă a anvelopei apare atunci când suprafața acestor jumperi este comparată cu suprafața totală a benzii de rulare. Uneori, alte semne pot acționa ca indicatori. De exemplu, un fulg de zăpadă care dispare când se atinge limita de uzură. Unele branduri folosesc propriile semne unice, de exemplu, Michelin furnizează unele dintre modelele sale cu un indicator de uzură a anvelopei sub forma Mr. Bibendum, mascota companiei, care dispare și la atingerea limitei.
A doua modalitate de a măsura adâncimea rămasă a benzii de rulare este un manometru special de precizie conceput special pentru acest scop. Acesta cade în canelura benzii de rulare și afișează rezultatele măsurătorii pe ecran.
Unii șoferi folosesc o monedă pentru a determina adâncimea benzii de rulare. Nu foarte precis, dar mereu la îndemână. Merită să acordați atenție faptului că măsurarea ar trebui făcută nu într-un singur loc, ci în mai multe puncte. În plus, veți putea determina cât de uniformă este uzura, ceea ce înseamnă că anvelopa este instalată corect și nu există probleme la șasiu care să ducă la uzură neuniformă.
Nu uitați de rodaj
După cumpărarea unui nou set de anvelope de iarnă, trebuie să petreceți o perioadă de rodaj - conduceți calm, fără accelerații bruște, frânări și viraje bruște în primii 500 de kilometri. Această perioadă este necesară pentru ca anvelopa să se adapteze la mașină - greutatea, puterea acesteia etc.