Cum să alegi cele mai bune anvelope pentru camioane? șapte reguli
Anvelopele pentru autobuze, camioane, tractoare, echipamente speciale sunt o investiție fundamentală care necesită finanțe semnificative și o înțelegere profundă atât a condițiilor de funcționare a vehiculului, cât și a principiilor de selectare a tipului, mărcii și modelului unei anvelope. Nu puteți greși aici, deoarece funcționarea mașinilor uriașe și grele este plină de riscuri și necesită asigurarea unor condiții de funcționare sigure mult mai mult decât o mașină urbană medie. Alegerea anvelopelor pentru camioane este tratată cu mai multă atenție deoarece vorbim de utilizarea comercială a vehiculelor, unde anvelopa joacă un rol important în modelarea eficienței financiare generale a transportului de afaceri.
Fiecare proprietar de camion se confruntă cu nevoia de a schimba o anvelopă și de a alege una nouă. Să schițăm întrebări generale, ale căror răspunsuri vor restrânge semnificativ cercul de alegere și vă vor permite să nu faceți una dintre mai comune greșeli.
I. Pe ce fel de drumuri circulă camionul tău?
Diferiți producători oferă modele specializate adaptate tipului și calității suprafeței drumului din regiune. Există benzi de rulare care se ocupă mai bine de drumuri sparte sau de lucrări în carieră. Au un cadru ranforsat, pereți laterali puternici, urechi puternici și, în același timp, un consum mai mare de combustibil și zgomot. Există anvelope de drum care sunt concepute pentru distanțe lungi și viteze mari pe drumuri bine asfaltate. Pentru astfel de modele, banda de rulare este concepută pentru a oferi stabilitate direcțională, accelerare și frânare rapide, eficiență a consumului de combustibil (rezistență scăzută la rulare) și confort acustic. Dacă ar trebui să folosească vehiculul pe diferite tipuri de drumuri, atunci ar trebui să acordați atenție modelelor de tip universal - o opțiune de compromis care va fi adaptată atât pe autostrăzi, cât și pe suprafețele rutiere de proastă calitate. Prețul compromisului va fi lipsa unor calități deosebite atat pe autostrada cît și pe șoselele din alte categorii.
II. Respectați principiul selectării anvelopelor de-a lungul axelor!
Specializarea a atins nu numai tipul de utilizare, ci și distribuția funcționalității anvelopelor în funcție de axa instalației. Aproape toți producătorii de anvelope pentru camioane oferă modele pentru osii de direcție, de tracțiune și de remorcă. Fiecare dintre osii are propriul său „front de lucru”: accelerație și decelerare, stabilitate direcțională, capacitatea de a transporta greutăți mari, rezistență la uzură, eficiență a consumului de combustibil și așa mai departe. Structura carcasei și protectorii pentru aceste modele diferă foarte semnificativ și pentru diferiți producători au caracteristici comune pentru fiecare tip de distribuție de-a lungul axelor.
Ca și în cazul selecției după tip de drum, există și anvelope universale. Care poate fi instalat pe orice axă. Prețul de plătit pentru versatilitate și capacitatea de a schimba anvelopele de la o axă la alta pentru a economisi bani va fi o oarecare reducere a proprietăților specializate ale anvelopelor pentru camioane concepute pentru o anumită osie. De regulă, alegerea în favoarea anvelopelor universale se face atunci când camionul este operat la viteze mici. Fiecare dintre tipurile de anvelope de-a lungul axelor are propria literă de denumire și clasificare:
- D - anvelope de conducere
- Z - anvelope pentru axa principală și de control
- F - anvelope pentru axe de direcție
- T - anvelope de remorcă
III. Anvelopele sunt noi sau refabricate?
Anvelopele pentru camioane sunt supuse unei proceduri de reciclare prin realizarea și aplicarea unui strat de cauciuc cu o banda de rulare nouă, reșapare anvelope - un serviciu în dezvoltare rapidă, care este disponibil și în țara noastră.
Există două tipuri de tehnică de sudare pentru un strat de cauciuc cu banda de rulare - rece și fierbinte. Mai tradițional - al doilea, când protectorul construibil este lipit prin vulcanizare. Aceasta este o metodă mai complexă din punct de vedere tehnologic, care necesită echipamente sofisticate. În recuperarea la rece, se folosește lipici.
De regulă, în cazul anvelopelor din segmentul de preț mediu, restaurarea revine anvelopei cel puțin 90% din proprietățile sale de rulare inițiale. Pentru anvelopele premium pentru camioane, acest rezultat este de neatins.
De asemenea, puteți cumpăra anvelope reșapate gata făcute, care au un preț semnificativ mai mic decât anvelopele noi. Dar starea anvelopei vechi este critică - integritatea carcasei, a peretelui lateral și așa mai departe. Pentru că dacă baza are daune semnificative, noul protector nu va putea nivela problema. Prin urmare, experții sfătuiesc să vă restaurați anvelopele, mai degrabă decât să cumpărați anvelope gata făcute: în acest caz, starea bazei va fi cunoscută și pot fi excluse surprizele neplăcute.
IV. Anvelope de vara, iarna si toate anotimpurile pentru camioane
În ceea ce privește sezonalitatea anvelopelor pentru camioane, nu există diferențe semnificative față de anvelopele pentru autoturisme. Totul este la fel: o anvelopă de vară trebuie schimbată cu una de iarnă sau trebuie folosită o anvelopă all-season. Orice vreme, ca întotdeauna, este un compromis al proprietăților și caracteristicilor de conducere fără a pretinde a fi o superclasă. Recompensa pentru renunțarea la excelență este economiile: aveți nevoie doar de un set de anvelope all-season, nu de două. În plus, puteți economisi bani la montarea anvelopelor de două ori pe an.
O anvelopă pentru toate anotimpurile este acceptabilă atunci când camionul nu este condus la viteze mari sau pe suprafețe de drum dificile. Cât despre anvelopele cu crampoane, este interzis în Moldova.
V. Anvelope radiale și diagonale pentru camioane
Anvelopele cu design diagonal sunt mai moi, mai ușoare, mai economice. Modelele radiale sunt mai puternice și mai rezistente atât la greutatea mare, cât și la denivelări pe drumurile proaste. Cordonul modern de oțel din nailon a permis anvelopelor diagonale să atingă performanțe aproape radiale. Anvelopele bias ale noii generații costă de obicei mai mult.
VI. Selectarea anvelopelor în funcție de tipul de marfă
Atunci când alegeți un model, trebuie să acordați atenție nu numai indicelui de încărcare, care, desigur, este extrem de important, ci și tipurilor de marfă pe care le va servi camionul. Dacă vorbim de lichide, atunci trebuie acordată o atenție deosebită proprietăților carcasei, deoarece lichidul redistribuie brusc sarcina în timpul opririlor și poate provoca deformarea roților sau chiar distrugerea completă a acesteia.
VII. Un nume mândru înseamnă întotdeauna calitate?
După cum se poate deduce din cele de mai sus, selecția anvelopelor nu este doar o alegere între calitate și preț. Cu toate acestea, există un astfel de model: cu cât prețul este mai mare, cu atât ar trebui să vă așteptați mai mult de la anvelopă. Dar este întotdeauna așa?
Este adevărat că mărcile premium oferă aproape întotdeauna performanțe, durabilitate, confort acustic și așa mai departe, în funcție de specialitatea anvelopei. De asemenea, este adevărat că nu trebuie să se aștepte miracole de la anvelopele din segmentul economic. Însă în segmentul de preț mediu, această regulă nu este atât de rigidă: pot exista modele care pot provoca foarte bine anvelopele premium și există acelea care nu își justifică prețul, având proprietăți mediocre ale anvelopelor de buget.
Un factor suplimentar care influențează raportul dintre calitate și preț îl reprezintă fluctuațiile valutare și regimurile taxelor. Prin urmare, în momente diferite și în regiuni diferite, aceeași anvelopă poate fi mai mult sau mai puțin atractivă din punct de vedere financiar.